Drogi Biegaczu, dlaczego są Ci potrzebne okres(y) w roku, kiedy biegasz mniej (intensywnie)?

         Podczas jesieni, w październiku/ listopadzie warto poświęcić czas minimum dwóch, a nawet trzech tygodni na zmniejszenie intensywności treningów biegowych, czyli tzw. roztrenowanie lub też okres przejściowy. Nie znaczy to, że w tym czasie w ogóle nie biegamy, tylko znacząco zmniejszamy ilość przebieganych kilometrów tygodniowo oraz rezygnujemy ze wszystkich intensywnych jednostek treningowych (tzw. akcentów) na rzecz spokojnego, tlenowego biegania (można nawet zostawić zegarek i pulsometr w domu) i zajmujemy się inną aktywnością/ aktywnościami niż bieganie tj. jazda na rowerze, pływanie, fitness itp. Bieganie jest sportem, w którym wykonujemy dużo jednostajnych ruchów, przez co aparat ruchu jest dosyć mocno obciążony i dlatego ważna jest odmiana i inne bodźce dla naszego organizmu. Dodatkowo warto w tym czasie zadbać o solidne rozciąganie i rollowanie często zaniedbywane w czasie intensywniejszych treningów.

 

„Skoro nie jestem zawodowym biegaczem to po co mi roztrenowanie?”

Drogi Biegaczu, jako, że nie jesteś zawodowcem masz na głowie codzienne obowiązki, pracę, rodzinę, a przez to o wiele mniej czasu na regenerację niż wspomniany zawodowiec. Dlatego też okres roztrenowania jest Ci w dwójnasób potrzebny, aby się zregenerować fizycznie, ale też psychicznie (wielokrotnie podkreślamy, że biega się również głową;), a Wy już sami niejednokrotnie się o tym przekonaliście).

 

„A co jeśli stracę formę….?!”

Jedyne co możesz stracić to kolejny sezon biegowy, jeżeli nie udasz się na zasłużony odpoczynek. Nie jesteśmy w stanie być cały czas w szczytowej formie, nasz organizm, podobnie jak psychika podlega nieustającym zmianom, dlatego nie ma co się obawiać, że po okresie zmniejszenia intensywności treningów cały Wasz dotychczasowy trud włożony w treningi pójdzie na marne, wręcz przeciwnie, organizm odwdzięczy Wam się jeszcze lepszą formą po powrocie do intensywniejszych treningów i będziecie mieć uczucie tzw. „świeżości” na treningach i z zapałem weźmiecie się do pracy.

 

 

„Jestem na fali, nie chcę odpoczywać!”

To prawda, że kiedy dobrze idą nam treningi lub też świetnie biegamy na zawodach, to nie chcemy odpuszczać, jednak roztrenowanie jest potrzebne, aby móc kontynuować dobrą passę i obyć się bez kontuzji oraz spadków motywacji (lub w najgorszym przypadku całkowitej rezygnacji z biegania) w kolejnym sezonie.

 

„A co jeśli nie wypocznę..?”

Nie bój się drogi Biegaczu, Twój organizm bardzo boleśnie przypomni Ci o potrzebie odpoczynku, niestety najczęściej w postaci kontuzji lub przetrenowania, której objawia się m.in. wysokim tętnem spoczynkowym oraz podwyższonym na treningach, szybszym męczeniu się niż dotychczas, spadkiem motywacji do trenowania lub przeciwnie potrzebą ciągłego intensywnego trenowania i poprawiania wyników, pomimo ogólnego wyczerpania oraz trudnościami w spaniu, nadmiernym spadkiem lub wzrostem apetytu i nieustannym myśleniem o bieganiu. Chyba nikt nie chce takiego scenariusza, prawda…?

 

W „Motywatornia Team” aktualnie zmniejszamy nieco intensywność treningów i skupiliśmy się na pracy fundamentalnej - sprawność biegacza oraz wszechstronne wzmocnienie mięśni całego ciała jest obecnie naszym priorytetem. Mniej biegamy i więcej ćwiczymy z uwagi na to, aby nasi zawodnicy w pełni wypoczęci i zregenerowani rozpoczęli przygotowania do nowego sezonu 2018.

Jeśli chcecie aby Wasz związek z pięknym sportem jakim jest bieganie był długofalowy, zadbajcie o odpowiednią regenerację. To co piszemy przetestowaliśmy na sobie. Dlatego też przekazujemy swoją wiedzę i doświadczenie, tak abyście nie musieli odczuwać bolesnych skutków braku odpowiedniego wypoczynku, to, że nasze wspólne treningi działają już nie raz doświadczyliście!

 

Razem możemy więcej!

 

Wasi Trenerzy

Magda i Sebastian

 

20 listopada 2017

Aktualności

© 2017 created with webwavecms.com